Kyawumendo Children's Home + Jinja - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Daan Havermans - WaarBenJij.nu Kyawumendo Children's Home + Jinja - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Daan Havermans - WaarBenJij.nu

Kyawumendo Children's Home + Jinja

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

03 November 2013 | Oeganda, Jinja

Vrijdag hadden we de intervisie bijeenkomst van Eye4Africa bij ICU. Doordat ik zelf op dat moment nog niet op mijn project was geweest kon ik niet een casus inbrengen. Anderen konden dit gelukkig wel, dus was het uiteindelijk een fijne meeting. Na de meeting hadden we een barbecue, wat heel erg gezellig was. 's Avonds hebben we nog wat spelletjes gespeeld alvorens weer terug naar huis te gaan.

Zaterdag had ik m'n eerste meeting met m'n mentor. Deze vond plaats in Kisementi, een mooie wijk van Kampala. Ook tijdens deze meeting hadden we nog weinig te bespreken over dingen op de stage. Daarom hebben we een klein schema gemaakt over wat er de komende tijd gaat gebeuren op stage, wat mijn taken zijn en hoe ik die ga aanpakken. Ik ervaar Mijke als een fijne mentor en we hadden een leuk gesprek. Over twee weken nu hebben we een volgende afspraak.

De rest van de zaterdag hebben we met z'n allen nog een beetje door Kampala geslenterd. 's Avonds hebben we lekker thuis gezeten en een filmpje gekeken. De volgende ochtend zouden we namelijk vroeg gaan vertrekken naar Luwero.

Zondagochtend vertrokken we, een uurtje of twee later dan gepland, naar Luwero. De reis daar naartoe was niet heel erg fijn. Doordat ze op een groot gedeelte van de weg aan het asfalteren of werken waren duurde het heel erg lang. Eerst gingen we nog langs de appartementen waar wij de komende weken slapen als we op het project werken. Dit is ongeveer 10 minuten van het project af. De appartementen zien er prima uit. Ramona en ik hebben onze eigen kamer en Ramona heeft zelfs een douche in haar kamer, die wij wel moeten delen.

Na alle spulletjes te hebben ingeruimd in onze kamers gingen we op weg naar het project. Daar zouden ze namelijk een soort feestmaaltje voor ons hebben klaargemaakt. De weg daar naartoe ging over een klein zandpaatje langs allemaal kleine huisjes. Het project ligt zelf een beetje in de middle of nowhere en is lastig te beschrijven, dus ik voeg snel een aantal foto's toe om het te laten zien ( voor degene die geen Facebook hebben ).

Toen we aan kwamen rijden gebeurde er voor mij iets ongelofelijks: 60 kinderen die zich allemaal rennend om de auto verzamelden om ons helemaal kapot te knuffelen! Alle kinderen stelden zich daarna voor aan ons. Alleen wel lastig om al die namen te onthouden gelijk natuurlijk. Hierna hebben we een kleine rondleiding gehad op het project. Het bestaat uit een weeshuis, wat weer bestaat uit zes kleine hutjes. Ze zijn wel een nieuw groot huis aan het bouwen voor de kids, maar dit gaat nog even duren voordat het klaar is. Ik denk dat wij dat nog wel net gaan meemaken. Het andere onderdeel van het project is de school. Dit is op dit moment een gebouw met 4 klaslokalen, maar ook hier is een uitbreiding op komst.

Het feestmaal was heel gezellig. Hier hebben Ramona en ik ook nog een klein praatje gehouden. De meeste kinderen spreken goed engels, alleen wat jongere kids niet en er zijn ook een aantal dove kinderen. Maar alle kinderen krijgen op school ook gebarentaal en er lopen ook veel leraren rond die daar les in geven. Dus we kunnen redelijk met deze kids communiceren. Zelf leren we ook steeds meer dus dat is ook heel leuk.

De eerste week verder was vooral een beetje oriëntatie en observeren. Ramona en ik gaan veel samenwerken met Innocent, de social worker die vast op het project aanwezig is. In deze eerste dagen hebben we vooral wat plannen genaakt voor de komende weken. Ook hebben we een aantal verhalen van de kinderen moeten verzamelen voor de kindprofielen, die wij ook samen gaan stellen. Deze verhalen waren behoorlijk heftig en brachten behoorlijke emoties teweeg bij de kinderen.

Woensdag zijn we aan het eind van de middag weer terug gegaan naar Kampala. De volgende dag was het eerst tijd om wat uit te slapen. Daarna ben ik naar de stad geweest om een bril op te halen, omdat mij ogen zwaar geïrriteerd raken door het stof. Later ben ik met Ramona naar ICU geweest om daar wat dingen te regelen voor safari's in de toekomst. 's Avonds zijn we naar een Halloween party geweest. Dit was de eerste keer dat we zijn gaan stappen en was heel erg gezellig.

Vrijdag heb ik wederom een beetje uitgeslapen, en zijn we daarna met z'n allen de stad in geweest voor een aantal dingetjes. 'S Avonds hebben we rustig thuis gegeten en ben ik redelijk op tijd naar bed gegaan, omdat zaterdag en zondag Jinja op het programma stond. Hier gingen we wat klasgenootjes opzoeken die hier stage lopen.

We hadden een beetje afgesproken dat we rond 9 uur zouden vertrekken. Dit werd iets later, maar rond 11 uur zaten we in het busje naar Jinja. Na ongeveer twee uur kwamen we hier aan. Daar hebben we eerst heerlijk gegeten bij een door Nederlanders gerunde toko. Heerlijk eten hier! Daarna zijn we met z'n allen naar het Nile resort gegaan, waar we de rest van de dag lekker aan het zwembad hebben gelegen. 's Avonds hebben we bij een andere plek gegeten vlakbij het resort, waar we ook met z'n allen zouden slapen in een dorm; een kamer met drie driedubbele stapelbedden. Na het eten zijn we nog even een drankje gaan doen in Jinja. Wederom heel gezellig!

Zondagochtend stonden we rond 10 uur op voor ontbijt. De plannen hierna waren nog niet helemaal duidelijk. Quad rijden, mountainbiken, raften, bungee jumpen. Het is allemaal voorbij gekomen, maar het werd uiteindelijk een boottochtje op de Nijl. Klein beetje kort en tegenvallend, maar toch wel mooi en leuk. Hierna zijn we bij een resort gaan lunchen, en zijn we gebleven om de eclips bekijken. Helaas was het geen volledige zonsverduistering, maar wel leuk om te zien.

Op dit moment zijn de meesten, waaronder ik, aan het wachten op het avondeten. Terwijl wij wachten, is m'n klasgenoot Jordi aan het proberen om een enorme Monster Burger binnen het uur naar binnen te werken! Wanneer dat lukt, is hij gratis.

Ik stop nu maar met m'n verhaal, hoop dat het niet al te lang was....

Laterssssss


  • 03 November 2013 - 20:10

    Lenneke:

    Heerlijk verhaal!

  • 09 November 2013 - 19:26

    Nol:

    Hallo Daan, na dat mooie verslag over vorige week nu erg benieuwd hoe de afgelopen week is geweest. Je bent nu veel op het project geweest denk ik en tussen de mensen daar vertoefd.
    Hier is het de hele week regen geweest, en nu nog, met heel af en toe droog en een klein zonnetje. Verder was het een werkweek met volle agenda voor ons beiden.
    Wacht je volgende blog even af.

    Groet,
    Nol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oeganda, Jinja

Daan

Ik ga voor 3 maanden naar Oeganda, waarvan ik twee maanden stage ga lopen bij Another Life International in Kampala en Luwero. Deze stage is onderdeel van de minor Werken in Ontwikkelingslanden aan de Hogeschool van Amsterdam. Op dat blog hou ik wekelijks mijn vorderingen bij.

Actief sinds 15 Okt. 2013
Verslag gelezen: 135
Totaal aantal bezoekers 5674

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Stage en Reis Oeganda

15 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: