Safari nr 3 en Mombasa - Reisverslag uit Lamu, Kenia van Daan Havermans - WaarBenJij.nu Safari nr 3 en Mombasa - Reisverslag uit Lamu, Kenia van Daan Havermans - WaarBenJij.nu

Safari nr 3 en Mombasa

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

04 Januari 2014 | Kenia, Lamu

Onze safari in Tanzania zou vier dagen gaan duren. Dag 1 gingen we naar het Tarangire National Park, dag 2 en 3 naar het Serengeti National Park en dag 4 naar de Ngorongoro Crater.

Dag 1: Tarangire National Park. Van dit park wisten we eigenlijk niks van tevoren. We kregen te horen dat dit 'The home of the elephants' is. In Oeganda hadden we al best wel wat olifanten gezien dus we wisten niet zeker of dit nu wel zo speciaal zou worden. Wel hadden ze ook gezegd dat in deze tijd van het jaar er heel veel dieren in dit park zitten. Na de onverwachte pech onderweg (kapotte ruit) konden we zonder al te veel vertraging naar het park. Toen we ongeveer 2 minuten in het park waren wachtte ons eerste spektakel op ons: meer dan 100 olifanten verspreid over de linker- en rechterkant van de weg en aan het oversteken. Heel erg dik en het overtrof nu al alle olifanten in Oeganda. Tijdens de lunch zagen we ook nog een groep struisvogels in de verte. Die hadden we nog niet gezien dus dat was ook leuk! Verder zagen we nog heel erg veel olifanten, giraffes, impala's, 1 leeuwin, bavianen en nog veel meer. Aan het eind van de middag gingen we het park weer uit, op naar de lodge. De tour operator had ons gisteren foto's laten zien van de lodge, maar toen we aankwamen bleek het er toch een stuk minder mooi uit te zien. Ze waren ook nog vol in de constructie bezig. Daarom moesten we buiten eten, waar we erg lang op moesten wachten. Daarna op tijd slapen om fit te zijn voor de Serengeti.

De volgende ochtend vertrokken we rond half 9 bij de lodge. Vandaag stond een sunset game drive op het programma in de Serengeti. Voordat we daar kwamen reden we nog wel langs de Ngorongoro Crater. Vanaf boven hadden we een prachtig uitzicht op de krater, echt ongelofelijk mooi! Na een tijdje zijn we doorgereden richting de Serengeti. Hoe dichter we hierbij in de buurt kwamen, hoe opener de savannes werden en hoe meer dieren we zagen. Toen we uiteindelijk de grens passeerden van het park, werd steeds meer duidelijk waarom ze het de Serengeti noemen. Serengeti betekent 'eindeloze vlaktes'. En inderdaad, het leek wel eindeloos door te gaan! Een kilometer of 20 reden we richting de officiële hoofdingang. Het uitzicht op deze weg was ongelofelijk. Aan beide kanten eindeloze vlaktes gevuld met honderdduizenden gnoes en zebra's, heel vet!

Na de hoofdingang was het een tijdje hetzelfde verhaal. Tot we na een tijdje 3 leeuwinnen vlak naast de weg zaten. Op een gegeven moment stonden ze op en liepen weg, volgens de gids gingen ze op jacht. Hierna zagen we verschillende dieren, zoals struisvogels en giraffes en een hyena. Dit was op zich al heel dik, maar hierna volgde het hoogtepunt vaan de safari: twee luipaarden in een boom! Eentje had net een impala gedood en zat deze op z'n gemakje in de boom op te eten. De andere zat hier een paar meter vandaan, rustig te chillen. We beseften heel goed dat dit een hele unieke gebeurtenis was dus we hebben er lekker lang van genoten. Hierna reden we snel door naar de camping in het park, omdat het snel donkerder werd en we de tent nog op moesten zetten. Tent opzetten ging vrij soepel, daarna gegeten en op tijd gaan slapen.

Volgende morgen gingen we vroeg op pad voor een sunrise game drive. Vlak bij de camping zagen we een Cerval. Een hele mooie kleine katachtige. Deze dag zagen we verder nog een heleboel andere dieren. We hebben een luipaard gezien die vlakbij zat, maar in het hoge gras. Daarom zag je soms alleen z'n koppie. Later hebben we ook nog twee cheeta's gezien. Deze waren helaas wel heel erg ver weg. Ook zagen we onze eerste mannenleeuw, maar deze lag ook best ver en te slapen. Toen we het park bijna weer uitreden zagen we nog twee leeuwen op de weg, waaronder een jong mannetje.

Na een koude nacht bovenaan de Ngorongoro Crater reden we naar beneden. In de krater was het ook echt ongelofelijk mooi. Overal zag je verschillende dieren lopen. Middenin de krater ligt ook een meer met duizenden flamingo's. Na een paar minuten kwamen we gelijk een leeuw tegen vlak naast de weg. Toen we even stonden te kijken ging ze in de schaduw van de auto liggen. Een stukje verderop zagen we een heleboel auto's stil staan, dus daar reden we snel naartoe. Daar bleek een zwarte neushoorn te liggen, een stukje van de weg af. Vlak hierna zagen we een Caracal, een ander soort katachtige. Hierna nog een boel hyena's, lelijke beesten zijn dat toch! Vlak hierna zagen we een groepje jakhalzen wegrennen. Twee seconden later zagen we wie ze had weggejaagd. Er lagen zes leeuwen vlak naast de weg. Twee vrouwtjes en vier mannetjes. Ze hadden net een buffel gedood en half opgegeten, en de jakhalzen probeerden daar dus (zonder succes) van mee te genieten. We hoopten dat ze weer zouden gaan eten, maar na een half uur zijn we toch maar weg gegaan. Dit was tevens het einde van de krater, en dus van de safari. Ongelofelijke ervaringen die me altijd bij zullen blijven, en die ik iedereen kan aanraden.

In Arusha aangekomen hebben we weer ingecheckt bij Arusha backpackers. Het was al vrij laat dus we zijn wat gaan eten bij de chinees om de hoek en daarna slapen. De dag daarna hebben we rustig gedaan. We hebben cadeaus voor kerst gekocht voor elkaar en de dames hebben vliegtickets gekocht, omdat ze samen met hun ouders hadden besloten te gaan vliegen ipv met de bus te gaan. Ik heb die dag wel een busticket gehaald naar Mombasa, voor de 26e. De 25e zijn we verhuist naar een wat mooier hotel met zwembad, om daar kerst te vieren. Lekker aan het zwembad gelegen die dag. 's Avonds hebben we, samen met Junta, een Japanner die we op safari ontmoet hadden, kerst gevierd. Heel gezellig avondje, en voor mij ook de laatste samen met Lau en Claire.

De volgende ochtend vertrok ik om 6 uur naar Mombasa. Onderweg stapten er nog wat mzungu's in, waarmee ik natuurlijk aan de praat raakte. De reis duurde behoorlijk lang maar was niet heel slecht. Aangekomen bij mijn verblijfplaats, Mombasa Backpackers, was ik blij verrast! Het hostel zag er echt super chill uit, met een grote tuin en zwembad. In het zwembad lag Wesley, m'n klasgenootje die ik ging opzoeken hier. Na het inchecken ook lekker rustig gedaan de rest van de dag. In het hostel hing echt een super leuke sfeer en er zaten eigenlijk alleen maar leuke mensen. We hadden dus al snel een leuk groepje mensen waar we 's avonds lekker met elkaar een biertje dronken. De tijd hier ging eigenlijk rustig zo voorbij, en naast chillen in het zwembad of op het strand heb ik ook niet zoveel gedaan. Met oud en nieuw hadden we een bbq en een kampvuur op het strand. Op 2 januari hadden we een beetje een afscheidsavondje, omdat iedereen weer een beetje z'n eigen weg ging. Ik ben de 3e samen met een Deens meisje en twee Zweden naar Lamu vertrokken, een stadje 300 km ten noorden van Mombasa. Het is een eilandje, en echt heel erg mooi. Het bestaat uit allemaal leuke stenen huisjes met kleine steegjes als straatjes. Het enige vervoersmiddel wat het eiland heeft is de ezel.

Vandaag hebben we de hele dag op een dow, een soort zeilboot gezeten. Beetje gesnorkeld en gezeild, heerlijk dagje dus! Ik ga zo waarschijnlijk m'n eerste Kreeft ooit eten!

Op dit eiland blijven we sowieso nog 3 nachtjes en daarna zien we wel. Ik moet alleen zorgen dat ik terugkom in Mombasa op de 13e, want dan vlieg ik naar Oeganda. Maar we gaan in ieder geval mijn verjaardag maandag hier vieren!

Volgende keer m'n laatste verslag vanuit Afrika!!!

Xxxxxx grtzz