Laatste weken, Queen en afscheid - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Daan Havermans - WaarBenJij.nu Laatste weken, Queen en afscheid - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Daan Havermans - WaarBenJij.nu

Laatste weken, Queen en afscheid

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

17 December 2013 | Tanzania, Zanzibar

Sorry dat dit even heeft moeten duren, en sorry dat het nu zo'n enorm verhaal is geworden..hoop dat jullie het geduld hebben om m'n verhaal uit te lezen!

Maandag stond Luwero weer op het programma. Adams en Elitia gingen niet mee omdat Elitia elk moment nu naar Australië zou vertrekken, dus we moesten met de taxi. Norah en Evelyn zouden meegaan naar het project. Norah om even te logeren en haar broers, zusje en moeder te zien. Evelyn zou de rest van de vakantie daar blijven slapen bij haar moeder, ook een van de Aunties op het project. Uiteindelijk vertrokken we maandagmiddag, zodat we dinsdag en woensdag daar in ieder geval konden zijn. De dinsdag verliep vrij rustig. Ramona heeft gymles gegeven en ik heb samen met Innocent wat dingen besproken over mijn training, en wat er nog moest gebeuren voor de kindprofielen. Woensdag verliep vrijwel hetzelfde. 's Middags, toen Ramona en ik klaar waren met onze taken, zaten we wat te relaxen. We zaten beide naast een hutje, maar allebei aan een andere kant. Op een gegeven moment kwam een meisje, Shifra, huilend en schreeuwend uit hutje komen. Het was duidelijk dat ze pijn had maar ik wist niet waarvan. Ik verwachtte een ruzie met een ander kind of zo. Vlak daarna kwam een Auntie naar buiten lopen met een grote stok. Ramona liep toen weg met Shifra, en de Auntie probeerde mij uit te leggen waarom ze had geslagen. Ik begreep er alleen niet zo veel van, en wist ook niet zo goed wat ik moest doen op dat moment. Al snel liep ze weer weg, en heb ik me ontfermd over wat kinderen die ook overstuur waren door de situatie. Later hebben ze een soort meeting gehad met de andere Aunties en Innocent om de situatie te bespreken. Ramona was hierbij, terwijl ik buiten bij de kinderen bleef.

De desbetreffende Auntie kon maar moeilijk begrijpen wat ze fout had gedaan. Ze was zelf ook opgegroeid met veel geweld en mishandeling, en kende niet veel andere manieren van straffen. Het grootste probleem was ook nog wel dat ze gewoon een lange tijd vol op Shifra heeft in lopen slaan, ipv een klein tikje of zo. Donderdag toen we weer in Kampala aankwamen waren Elitia en Adams ook erg geschrokken. Zij hadden ondertussen al de beslissing gemaakt om de Auntie te gaan ontslaan. Het was namelijk ook al eerder voorgekomen. Dit had ik ook al gemerkt in Luwero, omdat na het incident bijna alle kinderen naar mij toe kwamen om te vragen of de Auntie alsjeblieft kon worden ontslagen. Na het gesprek met Adams en Elitia ben ik even richting de stad gegaan voor wat afleiding, en heb ik een hapje gegeten met de mensen uit Jinja die al in Kampala waren voor de safari die op de planning stond naar Murchison Falls. Deze safari heb ik al uitgebreid besproken, dus ik spring nu door naar maandag.

Deze maandag zouden we lekker rust krijgen na de safari, en op dinsdag waarschijnlijk naar het project gaan. Elitia was weg gegaan op donderdag dus Adams was er alleen nog met Ethan. Norah moest eigenlijk een beetje de taken over gaan nemen thuis wat betreft Ethan. Adams had het erg druk met het project en het afmaken van de kindprofielen. Uiteindelijk zijn Ramona en ik op woensdagochtend zelf met de taxi naar Luwero gegaan en hebben we alle ontbrekende verhalen en gegevens verzameld. Wel was de vakantie voor de kinderen begonnen dus een heleboel kinderen waren terug naar hun familie. Aan het eind van de middag zijn we weer terug gegaan naar Kampala. Eenmaal in Kampala ben ik doorgereden naar Jinja. Het leek mij leuk om daar nog een keertje te komen, en ik wilde daar graag een potje golfen. Ik kwam pas laat aan in Jinja, heb wat gegeten met iedereen daar en bij Jordi en Ilona in het huis blijven slapen. De volgende ochtend heb ik een lekker potje gegolft. Met een caddie , wat ook wel bijzonder was! Na de golf ben ik gaan lunchen met Jordi en hebben we de taxi naar Kampala gepakt. In Kampala zijn we naar ICU gegaan, waar Ilona, Tessa en Jordi sliepen voor de safari van morgen. Nog een pizzaatje besteld met z'n allen en daarna ben ik terug naar Munyonyo gegaan.

Dit weekend stond onze tweede safari op het programma, Queen Elizabeth National Park. Wederom weer vroeg vertrokken, uurtje of 8. Dit park ligt in het zuidwesten van Oeganda. We reden eerst naar het westen richting Fort Portal, om daar onze klasgenoot Wesley op te halen. We hadden hem sinds de tweede dag in Oeganda niet meer gezien dus het was leuk dat hij meeging. Ook ging er nog een medestagiaire van hem mee, ook Wesley genaamd.
Na lunch in Fort Portal reden we door naar onze lodge vlakbij het park. Hier kwamen we vlak voor zonsondergang aan, wat nog wat mooie plaatjes opleverde! De lodge was heel mooi, nieuw en officieel nog niet eens geopend. Na allemaal gedoucht te hebben in de open lucht douches hebben we heerlijk gegeten en nog gezellig bij het kampvuur gezeten.

Volgende ochtend 06.00 vertrokken voor de game drive. Queen is een stuk vlakker da Murchison met minder hoog gras, dus je kon een stuk verder kijken. Eigenlijk waren onze doelen dit weekend om een leeuw en een luipaard te spotten. Onze gids wist dit ook heel goed, dus we waren vooral daar naar op zoek. Ondertussen zagen we nog een heleboel antilopen, buffels en olifanten. Na in het park ontbeten te hebben had onze gids locaties van leeuwen vernomen. Bij de eerste locaties bleek het om een grote groep te gaan die alleen met verrekijker te zien waren. Deze hadden we allemaal niet bij dus reden we door naar de tweede locatie. Hier ging het om twee leeuwinnen met twee welpjes die in een bosje verstopt zaten. Onze gids wist miraculeus precies welk bosje het was, en eenmaal aangekomen duurde het niet lang voordat ze tevoorschijn kwamen. Heel erg vet!! 5 a 10 meter afstand, doel bereikt!! Hierna zijn we nog een stuk door het park gereden richting de boot waarmee we een tocht gingen houden. Daar geluncht en daarna vertrokken voor 3 uur op het water. Super vette ervaring weer, heel erg veel dieren aan de waterkant. Na de boottocht vertrokken we terug naar de lodge. Weer lekker gegeten maar geen kampvuur, omdat het tijdens het eten heel erg hard regende.

De volgende ochtend weer vroeg vertrokken. We gingen verder naar het zuiden om daar in een regenwoud een chimpansee tracking te doen. We hadden hele vette verhalen gehoord over deze tracking, maar dit bleek later in een ander regenwoud te zijn. We hebben meerdere chimpansees gezien, wat natuurlijk ongelofelijk cool dik, maar ze zaten wel hoog in de bomen nog. Oh ja, en we zijn ondergepist vanuit die hoge boom door een van de chimpansees. Na 3 uur in het regenwoud, best zwaar trouwens, terug naar Kampala. Onderweg nog geluncht en gestopt bij de evenaar. Door files wel pas laat thuis, maar wederom onvergetelijk weekend!!

Doordat Elitia er niet meer was en Adams het erg druk had, wisten Ramona en ik niet precies wanneer we naar Luwero zouden gaan. Daarom hadden we besloten dinsdagochtend gewoon zelf te gaan met de taxi, omdat ik deze week mijn trainingen zou gaan geven aan de Aunties en Uncles. Ik had voorbereid dat ik ze zou gaan vertellen over hun taken en attitudes mbt tot de kinderen, de code of conducts, Child protection policy en wat Nederlandse inzichten over hoe met kinderen om te gaan. Dinsdag zijn we, nadat we aankwamen op het project, vooral wat activiteiten met de kinderen gaan doen. Woensdag heb ik m'n eerste deel van de training gegeven. Dit was heel leuk om te doen en de Aunties en Uncles waren erg enthousiast en geïnteresseerd! Ze stelde veel vragen en gaven me goede feedback. Ik merkte ook al dat de Aunties en Uncles goed samen werken, en dat het grootste probleem eigenlijk de Auntie was die nu inmiddels ontslagen was. Innocent heeft veel aantekeningen gemaakt, omdat het zijn taak is om de training door te geven aan nieuwe Aunties en Uncles, en aan degene die nu op vakantie waren. Donderdag heb ik het tweede deel gedaan, maar helaas waren hier maar minder mensen bij. Wel heeft Ramona me geholpen met dit deel, wat erg fijn was. Hierna hebben nog wat gevoetbald met de kids alvorens weer op weg naar Kampala te gaan.

Vanaf woensdag logeerde Jordi bij ons in Munyonyo. Woensdag was ook zijn verjaardag, dus toen wij terug kwamen donderdag hebben we dit gevierd in de stad. Supergezellige avond! Vrijdag hadden we de laatste Eye4Africa meeting, die in het teken stond van Sinterklaas. Sinterklaasspel gespeeld (helaas niet zo'n leuke als wij altijd spelen moeke!) en een gezellige middag gehad. Daarna zijn we met de hele club uiteindelijk uiteten geweest, en vervolgens ook nog even gaan stappen. En als het al niet erg genoeg was om twee avonden achter elkaar te stappen zijn we zaterdag weer gegaan. Zondag zijn we naar Luwero gegaan voor ons afscheid. Laura en Claire zijn met ons meegegaan, omdat zij het dorp ook graag nog eens wilden zien. Het was een hele leuke dag! 's Avonds hebben we bij het kampvuur gegeten en hebben de kinderen gedanst en gezongen voor ons. Echt super leuk en mooi. We zijn blijven slapen op het project, en hebben de volgende ochtend afscheid genomen. Dit was heel erg ontroerend. Wel heb ik ze verteld dat ik na mijn reizen nog langs kom om voor de laatste keer afscheid te nemen. De zeven weken zijn echt voorbij gevlogen, en er zijn nog veel dingen die ik daar had willen doen, vooral met de kinderen. Maar jet was goed om te zien dat ik een impact heb gemaakt in hun leven. Deze ervaring zal me altijd bijblijven en ik zal de kids en alle anderen op het project nooit vergeten. Zo'n warme groep mensen zie je zelden in ons landje.

Voor mij staan nu nog bijna 6 weken reizen op het programma. Een deel met de meiden, een deel alleen. Ook iets waar ik erg naar heb uitgekeken en waar ik ook waarschijnlijk onvergetelijke ervaringen op ga doen. Vanaf nu zal ik weer proberen mijn verslagen wekelijks te schrijven. ( net als dat ik m'n ontbrekende weekverslagen snel op stuur Geert, zodra het internet het hier een Bertje doet) Zit nu heerlijk op Zanzibar, en m'n reisverslag hierover zal aan het eind van de week hopelijk ook weer te vinden zijn op waarbenjij.

Grtzzzzzzzzzz Daan

  • 17 December 2013 - 20:24

    Anne-Mieke:

    Leuk om te lezen , Daan!
    Fijne avond, geniet nog in Zanzibar!
    Nog wel even facetime voordat wij ook op vakantie gaan en niet altijd bereikbaar zijn!,
    Kus kus kus xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar

Daan

Ik ga voor 3 maanden naar Oeganda, waarvan ik twee maanden stage ga lopen bij Another Life International in Kampala en Luwero. Deze stage is onderdeel van de minor Werken in Ontwikkelingslanden aan de Hogeschool van Amsterdam. Op dat blog hou ik wekelijks mijn vorderingen bij.

Actief sinds 15 Okt. 2013
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 5643

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2013 - 17 Januari 2014

Stage en Reis Oeganda

15 Oktober 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: