Murchison Falls - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Daan Havermans - WaarBenJij.nu Murchison Falls - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Daan Havermans - WaarBenJij.nu

Murchison Falls

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

26 November 2013 | Oeganda, Kampala

Eindelijk was het dan zover!!! Onze eerste safari, naar het Murchison Falls National Park. Dit is in omvang het grootste park van Oeganda. We vertrokken vrijdagochtend vanaf ICU om 08.00. We waren met z'n veertienen, waaronder 10 klasgenootjes en 4 vrijwilligers uit Jinja.

De eerste dag stond de reis naar Murchison Falls op het programma. Dit ligt ongeveer 300 km ten noorden van Kampala, wat in Oeganda ongeveer 7 a 8 uur rijden is. Onderweg zouden we een tussenstop maken bij de Rhino Sanctuary. Hier bevinden zich de enige witte neushoorns in Oeganda, 13 om precies te zijn. Na 3,5 uur rijden bereikten we deze Sanctuary. Hier werden we ingelicht door een ranger, en gingen we samen met hem op pad om de neushoorns te zoeken. Na een stukje rijden en een stukje lopen hadden we ze gevonden. 4 neushoorns die lagen te slapen in de schaduw onder een boom. Een moeder met haar twee kinderen en een vriendje van een van haar kinderen. De neushoorns slapen vaak van ongeveer 11.00 tot 17.00 als het heel warm is, wat vandaag het geval was. Toch was het heel erg indrukwekkend om op ongeveer vijf meter van deze enorme beesten te staan. Maar omdat ze sliepen hadden we het wel snel weer gezien. Hierna gingen we lunchen bij de Sanctuary, waarna we onze reis vervolgden!

Na zo'n 2,5 uur bereikten we het park. Maar aangezien we helemaal naar het noorden van het park moesten voor onze slaapplek duurde de reis nog wel even. Toen we net langs het park reden kwamen we een heleboel bavianen langs de weg tegen. Ze zaten rustig langs de weg te chillen en waren totaal niet bang voor ons. Een stukje verder kwamen we bij een mooie waterval, waarvan ik de naam vergeten ben. Maar volgens onze chauffeur was deze waterval niks vergeleken bij de Murchison Falls, waar we de volgende dag naartoe zouden gaan. Toen we vlakbij het park waren wachtte ons de grootste verrassing van de dag: een grote groep olifanten vlak langs de weg! Ongelofelijk! Op minder dan 10 meter van ons vandaan stonden zo'n 8 olifanten. Het dominante mannetje draaide zich naar ons toe en flapperde wat met z'n oren. De rest van de groep liep rustig weg, terwijl het grote mannetje nog een beetje dreigend naar ons bleef kijken. Na genoeg mooie plaatjes te hebben gemaakt reden we verder. Toen we een stuk verder reden naar ons verblijf, viel het mij op dat de richting waar de olifanten op liepen volgens mij erg dichtbij ons verblijf zou zijn.

Het verblijf, fort Murchison, was echt super mooi. We sliepen in een soort huistentjes voor twee personen. Toen we bij die tentjes aankwamen hoorden we in de buurt mensen schreeuwen en op vuvuzela's blazen. Dit bleken de olifanten te zijn, die ze probeerden weg te jagen. Doordat het al donker was konden we de olifanten of de mensen niet zien. Maar aan het geluid te horen waren ze wel heel dichtbij, maar gelukkig zijn ze niet op het terrein gekomen. Een half uurtje na aankomst gingen we eten. Dit was een overheerlijk 4 gangen diner. Daarna nog wat nagekletst, en niet al te laat naar bed omdat we de volgende dag om 06.30 zouden vertrekken.

Volgende dag om 05.30 opgestaan, 06.00 aan de ontbijttafel. Heerlijk ontbijt met toast, french toast en een omeletje. Daarna vertrokken we voor een lange game drive en daarna een boottocht over de Nijl naar de Falls. Het dak van de Land Rover waar we mee reden was deels open, zodat we met z'n allen ons koppie naar buiten konden steken. Nog voordat we het park in reden stond er een olifant weer vlak langs de weg! Weer wat mooie plaatjes gemaakt van de olifant voor de opgaande zon. Toen we het park in reden was het voor ons dus allemaal op de uitkijk naar de dieren in het park. Volgens onze gids waren de dieren die we het meeste gingen zien olifanten, giraffes, buffels en een heleboel antilopen. Er zijn ook leeuwen, luipaarden en hyena's in het park, maar de kans dat we die gingen zien was een stuk kleiner. Toen we een tijdje aan het rijden waren spotten we wat giraffes en olifanten in de verte. Maar volgens onze chauffeur zouden we ze nog wel van dichterbij gaan zien. Hoe langer we reden hoe meer dieren we van dichtbij zagen, waaronder de giraffes, buffels, waterbokken, springbokken, wrattenzwijnen (pumba's), ugandese kobs en een heleboel verschillende vogels. Hanz, onze chauffeur/gids, kon ons over elk dier een heleboel vertellen. Rond het middaguur kwamen we aan bij de Nijl, waar we gingen lunchen. Hier waren ook een boel bavianen. Deze probeerden eten af te pakken uit o.a. onze auto en mijn handen. Ik heb ze ook nog wat eten aangegeven, wat best grappig was.

Na de lunch gingen we een tocht op de Nijl maken. Hier zouden we waarschijnlijk nijlpaarden, nijlkrokodillen en andere dieren die aan de waterkant zouden staan. Nou nijlpaarden waren er genoeg! Na 10 meter gevaren te hebben kwamen we er al een aantal tegen. Ook echt enorme beesten! We hebben ook een aantal krokodillen gezien, hele kleintjes en hele grote, maar geen mega's helaas. Na een uurtje of twee kwamen we bij de Murchison Falls aan. Echt supercool, ook al konden we maar een deel zin van beneden. Gelukkig gingen we nog naar boven lopen! Dit was ongeveer een uurtje lopen, waar we onderweg nog prachtige foto's konden maken! Eenmaal boven aangekomen was het ook prachtig om te zien. Vooral het geweld van de waterval was immens. Hierna moesten we nogal haasten met de auto om op tijd te zijn voor de pont, die ons naar de andere kant van de Nijl zou brengen. Daarna moesten we nog een stuk door het park, waar de kans groter was om leeuwen te zien nu het wat later werd. Helaas werd het al snel te donker om nog wat te kunnen zien. Thuisgekomen wachtte ons wederom een heerlijke maaltijd, waarna we weer niet al te laat ons bed in doken.

De volgende dag vertrokken we wederom om half 7, na weer een heerlijk ontbijtje. Vandaag stond nog een korte game drive op het programma door een ander deel van het park, waarna we terug zouden rijden. Helaas hebben we dit ook ditmaal geen roofdieren gezien. De tweede auto, met alle mensen uit Jinja, hebben wel een hyena gezien. Deze liep vlak achter hun auto langs. Na ongeveer 3,5 uur bereikten we het einde van het park. Vanuit daar gingen we in een keer door naar Kampala. Tussendoor hebben we nog wel geluncht bij een redelijk westers tentje. Rond 5 uur reden we Kampala binnen en rond 6 uur waren we terug in ons huisje.

Al met al een onvergetelijke ervaring! Kan niet wachten tot volgende week, wanneer we maar het Queen Elizabeth National Park gaan. En na de stage ga ik nog met Claire en Laura naar Tanzania voor safari's, en zelf waarschijnlijk ook nog naar Kenia!

Mijn normale verslag van de rest van de week volgt ook nog, heb wat problemen met m'n laptop dus moet op m'n telefoon.

Grtzzzzzzz

• 26 November 2013 - 09:40

Anne-Mieke Sengers:

Hoi Daan,
    Wat een avontuur weer, zo gaaf wat je daar allemaal meemaakt!
    Nu je in het echt n reisprogrsamma van Sir Richard Attenborough meemaakt!
    Fijne week op je stage,
    Hele dikke knuffel van je moeke

• 26 November 2013 - 11:15

Nol:

Tof Daan!

• 29 November 2013 - 14:30

Jan:

Goed bezig, safari's zijn verslavend weten wij uit ervaring. Als je Kenia echt nog gaat bezoeken hebben wij uiteraard nog wel wat tips.